Katarzyna Szporak, mgr filologii polskiej, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej.

 

Ukończyłam:

– studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim, Wydział Filologiczny, kierunek: FILOLOGIA POLSKA, 2005 r.
– Studia Podyplomowe: LOGOPEDIA Z EMISJĄ GŁOSU na Uniwersytecie Łódzkim, 2010 r.
– Studia Podyplomowe: NEUROLOGOPEDIA na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, 2016 r.

 

Zdobyłam:

– kwalifikacje do diagnozowania, planowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej uzyskując Certyfikat uprawnień terapeuty integracji sensorycznej w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej w Warszawie, 2016 r.

Głównym celem mojej działalności jest diagnoza i terapia różnych postaci zaburzeń komunikacji, w tym zaburzeń spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.

W swojej pracy zajmuję się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób, które nie mówią wcale lub mówią bardzo mało i niewyraźnie lub mają wadę wymowy. Prowadzę również terapię karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia (trudności z jedzeniem, wybiórczość pokarmowa, nadwrażliwość jamy ustnej itp.) oraz diagnozę i terapię zaburzeń procesów integracji sensorycznej.

Dążę do wdrażania profilaktyki neurologopedycznej u noworodków, ponieważ monitorowanie przebiegu funkcji pokarmowych
i oddechowych od okresu noworodkowego do etapu osiągnięcia ich dojrzałości, tj. do końca 12. miesiąca życia, warunkuje prawidłowy rozwój komunikacji werbalnej. Ważne jest wczesne zauważenie symptomów ewentualnych nieprawidłowości (nieprawidłowe ssanie, połykanie, męczenie się w czasie ssania, stale otwarte usta, skrócone wędzidełko podjęzykowe, nieprawidłowe gryzienie, niechęć do picia z kubka itd.) oraz podejmowanie działań korygujących oraz stymulujących.

Trudności w karmieniu uwarunkowane stanem dziecka w okresie noworodkowym i niemowlęcym decydują o przebiegu rozwoju mowy. Wyłącznie naturalne karmienie zapewnia kształtowanie się prawidłowej bazy artykulacyjnej, tzn. spoczynkowego ułożenia narządów mowy warunkujących właściwe czynności oddechowe
i artykulacyjne, dlatego tak ważne jest zbadanie tuż po urodzeniu lub w pierwszych dniach życia dziecka budowy i funkcjonowania jego aparatu artykulacyjnego.

Diagnozę i terapię zaburzeń procesów integracji sensorycznej prowadzę w sali specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w odpowiednie przyrządy. Wyposażenie obejmuje wiele urządzeń do stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego, ale również wzrokowego, słuchowego i węchowego. Specjalistyczny sprzęt sprawia, iż świadczone przeze mnie usługi są na najwyższym poziomie.
Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia.

Nierozwinięcie określonych umiejętności w kolejnych stadiach rozwoju powoduje powstawanie trudności w funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka. Trudności w nauce są efektem niezintegrowanych odruchów, nieprawidłowych reakcji równoważnych i posturalnych, nieprawidłowego napięcia mięśniowego itp. Odpowiednie przetwarzanie bodźców sensorycznych ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój mowy, dlatego też terapia zaburzeń procesów integracji sensorycznej połączona z terapią logopedyczną przynosi niezwykle korzystne dla dziecka efekty terapeutyczne.

 

Zapraszam zatem na konsultacje, diagnozę i terapię neurologopedyczną, diagnozę i terapię zaburzeń procesów integracji sensorycznej oraz na diagnozę i terapię zaburzeń jedzenia.

Postaram się odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Państwa pytania, podpowiem, co zrobić, aby poprawić funkcjonowanie dziecka, wyjaśnię, skąd biorą się jego trudności, zlecę odpowiednie konsultacje, a prowadząc wspólnie z Państwem wyżej wymienione terapie sprawimy, iż dziecko pozyska umiejętność prawidłowego komunikowania się oraz nastąpi poprawa w funkcjonowaniu zaburzonych sfer.

POSIADAM ODPOWIEDNIE SZKOLENIA I KURSY POTWIERDZONE CERTYFIKATEM ICH UKOŃCZENIA

  • IV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego “Logopedia śląska w teorii i praktyce”, 2009 r.
  • Zastosowanie metody symultaniczno-sekwencyjnej w terapii opóźnionego rozwoju mowy, 2012 r.
  • Jąkanie wczesnodziecięce – profilaktyka, diagnoza i terapia, 2012 r.
  • Wspieranie pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem autystycznym na pierwszym etapie edukacyjnym, 2013 r.
  • Autystyczny uczeń w edukacji wczesnoszkolnej – o pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi ze spektrum autyzmu w szkołach ogólnodostępnych, 2013 r.
  • Kształtowanie zachowań komunikacyjnych a rozwój mowy u dzieci z autyzmem, 2013 r.
  • Szkolenie I-go stopnia w zakresie terapii integracji sensorycznej, 2015 r.
  • AAC – Wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się osób z poważnymi zaburzeniami komunikacji, 2015 r.
  • Elementy Terapii Behawioralnej w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu, 2015 r.
  • Wspieranie rozwoju ucznia edukacji wczesnoszkolnej poprzez gry i zabawy edukacyjne, 2016 r.
  • Planowanie i organizacja w oparciu o nową podstawę programową, 2016 r.
  • Motywatory uczenia się dziecka, 2016 r.
  • Zabawy, ćwiczenia i techniki kształtujące koncentrację uwagi przedszkolaka, 2016 r.
  • Wczesne zaburzenia funkcji oralnych (pokarmowych, oddechowych i fonacyjnych) u noworodków i niemowląt z grupy ryzyka obciążenia ciążowo-porodowego, 2016 r.
  • Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z poborem pokarmów i nadawaniem mowy, 2017 r.
  • Nadwrażliwość dotykowa jamy ustnej u dzieci, 2017 r.
  • Wybiórczość pokarmowa w ujęciu sensoryczno-motorycznym, 2017 r.
  • Nadmierne ślinienie się – techniki terapeutyczne, 2017 r.